Usability Toolbox
Overzicht van methodieken om de bruikbaarheid te evalueren.
Overzicht van methodieken om de bruikbaarheid te evalueren.
Persona’s zijn een design- en communicatietool voor alle disciplines (van marketing tot en met techniek) die betrokken zijn bij dienst- en of productontwikkeling. In plaats van te ontwerpen voor alle gebruikers of een goede gemiddelde hiervan richt men zich op 1 persoon met een aantal specifieke eigenschappen en proberen zo een product te ontwikkelen dat aan de wens van zeer velen voldoet.
Toolkit van George Olsen voor het creëren en het gebruik van Persona’s.
Het model van Alan Cooper gaat er van uit dat gebruikers een bepaald beeld van de werkelijkheid hebben. Ze vormen zich een zogeheten mentaal model met het geheel van kennis over en verwachtingen van een product. Het mentale model wordt gevormd door het interpreteren van de zichtbare werking en structuur van een systeem. Het is van belang dat gebruikers zich een goed mentaal model vormen om de gevolgen van hun handelingen te kunnen voorspellen. Â
Drempels Weg is een project van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid en streeft naar een toegankelijk internet voor iedereen. Naast het stimuleren van organisaties om hun websites toegankelijk te maken, wil Drempels Weg het gebruik van internet onder mensen met een handicap stimuleren.
Het Waarmerk drempelvrij.nl is het kwaliteitsmerk waarmee toegankelijke websites in Nederland worden aangeduid. Wanneer een website voldoet aan de eisen van de Stichting Waarmerk drempelvrij.nl mag deze site het waarmerk (een groen logo) dragen.
Een product van de Stichting Consument en Veiligheid is de Eisenwijzer. Deze eisenwijzer is opgesteld voor ontwerpers om de risico’s te ontdekken wanneer een product bedoeld of onbedoeld gebruikt wordt door ouderen en kinderen.
Antropometrie is toegepaste antropologie. Het woord betekent letterlijk “het meten van mensen” en houdt zich bezig met het vaststellen van afmetingen en verhoudingen van het menselijk lichaam.
Contextmapping is een onderzoeksmethode om de ervaringscontext (o.a. de beleving) van productgebruik in kaart te brengen.